Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Поява и развитие на педагогическата мисъл в Древността

Педагогически идеи на Сократ, Платон, Аристотел, Марк Фабий Квинтилиан


   Сравнена със страните от Древния Изток, които били обединени в мощни империи, Древна Гърция изглеждала нищожна. Тя е разделена на малки градове-държави, всяка населявана от няколко семейства и е затворена организация със своя самостоятелна политика. В Гърция се обръща внимание на свободата на индивидуалното развитие, на личната самостоятелност. Вниманието е насочено към индивидуалното възпитание, към развитието на самостоятелно мислене, към изграждане на личното нравствено достойнство. От Гърция произхождат най-големите философски и педагогически мислители на древността, поставили началото на теория на възпитанието. Между тях са Сократ, Платон, Аристотел и Марк Фабий Квинтилиан.
Сократ
Сократ

1.Сократ(на гръцки: Σωκράτης, ок.469-399)- създава беседата – един от методите на обучение. не е взимал пари за обучение. Евистична беседа 2 етапа:
Ирония – серия от въпроси за достигане до знанията на събеседника-„човеко познай себе си”, „аз знам, че нищо не знам”
Майевтика
Платон
Платон


2. Платон (на гръцки: Πλάτων  427-347) – ученик на Сократ създател на цяла философска система – двойственост на света в който живеем, съществува невидим свят на идеите. Човекът също има двойствен характер, тялото е материален свят, а душата е в света на идеите. Той застъпва източната теза за прераждането, и за според него всеки човек е различен. Идеята за идеална държава на принципът на справедливостта. Произведения – „Държавата”, „Законите”. Съществуват 3 обществени прослойки:
  • земеделци и търговци
  • военни(стражи)-поддържат реда
  • философи – управлението

   В идеалната държава би трябвало да няма семейства, а общности на жените, които общо да отгледат децата си. Взаимства идеи от Спарта, включително и това мъже и жени да се изучават по равно.
Аристотел
Аристотел

3.Аристотел (на гръцки: Ἀριστοτέλης 384-322) – ученик на Платон, учен енциклопедист(философ) – син на лекар, има много добро образование. „Политика”- представя различни видове управление, въпросите за възпитанието което той иска да е отговорност на държавата, а не частно. Прави първата периодика на детското възпитание:
  1. период – в семейството, храна, облекло, занимания- 5-7год.анализ на учебните предмети – граматика, гимнастика(не формира децата но е полезна), музика и рисуване;
  2. период – 7-14год.леки упражнения
Марк Фабий Квинтилиан
Марк Фабий Квинтилиан


4. Марк Фабий Квинтилиан(40-118) –по произход испанец, но отрано заселен в Рим, получил блестящо образование по риторика. След успешна кариера на съдебен чиновник, заминава за Рим където открива школа по риторика. Самият Император го кани да открие дворцова школа. Получава почитна титла „консул”. Написва „обучението на оратора”, според него наследствеността не играе толкова голяма роля, отколкото възпитанието. Той препоръчва родителите да изберат дойка, която е добра морална личност и с добър говор. Отрича физическото наказание – не е красиво и законно, осакатяване на духа. Учителят според него трябва, да бъде с душа на родител, защото той е най-важният елемент от училището. Трябва да познава добре децата и техните особености, за да нагоди обучението ди към тях. Да не бъде нито строг, да не фамилиарничи. Добра организация-градиране на материята. Постоянство към учениците. Въвежда игрови похвати в процеса на обучението.

Коментари