Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Преходът от Античността към Средновековието. Поява и развитие на християнските училища. Организация, учебно съдържание, видове.

   През имперския период се отбелязва влошаване на нравственото възпитание в Рим. Семейството изгубва предишните черти , патриархалния си бит и  традиционализъм. Родителският пример става лош образец.  Катон описва отвратителни сцени на разгул по време на нощни оргии по улиците. Една от причините да се разпространява аскетичния морал на християнството по-късно е, че той осъжда моралната разпуснатост, реагирал против нравственото падение. Средновековието продължава 10века. Наблюдава се ранно средновековие, разцвет и упадък. Ранното средновековие се характеризира с упадъка на Римската империя. Елементарните училища се закриват поради невъзможност за финансиране и развитие. Всеобщ упадък на нравите. От античните училища остават само в Рим, Константинопол и Александрия. До втората половина на 15век книгите се преписват. Това прави книгата скъпа, бавно разпространена и обучението затруднено.
Катехетски училища
   Катехетски училища – най-ранни училища за новопокръстени. Изучава Християнската религия и светоглед. Обучението се води като беседа. Първото училище в Александрия – Климент Александрийски(Богослов) преподава там. След това се появяват манастирски,анурийски, консерватории, училища на търговци и занаятчийски здружения(гилдийски). Манастирите възникват през 3-4в.като братства. Там възникват книжовните центрове. Между 6-9в. в манастирите се обучават монаси, след 9-10в. се приемат и външни ученици – екстерни. Най-елементарни са анурийските училища, в тях се учи четене, писане и църковно пеене. Манастирски училища- в тях се учи граматика. Използват се учебници на Донат и Персиян. Учи се богословие, риторика. Учебното съдържание се базира на 7-те свободни изкуства – за горните степени съдържа 2 цикъла:
Тривиум – граматика, риторика, диалектика;
Квадриум – аритметика, астрономия, геометрия, музика;
   Катедрални училища – възникват там където е седалището на епископа. Имат сравнително голям брой ученици. Основа са за възникване на университет. Учителството започва да се превръща в професия. 
   Църковните и манастирски училища са само за момчета. Но в някои девически манастири се откриват и училища за момичета, учителки са били монахините. В средновековните училища всичко трябвало да се наизустява, затова се полагали грижи за възможно по-добро развитие на паметта. Предназначението на средновековните училища било главно да се задоволят нуждите на църквата. 
   Консерватории – училища за сираци, за момчета подготвяни за ученици в църковните храмове. 
   Търговски и занаятчийски здружения – получават професионална подготовка – чирак,калфа- 1-ви изпит, майстор –изпит пред цялото сдружение. 

Коментари