Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Училищата в древността

Училищата в Спарта, Атина, Древен Рим. Организация и учебно съдържание в Древен Рим.

  1. Спарта – образование само за аристокрация. Спартиати – управляват многобройното зависимо население. Имало 2 основни класи – робовладелци(спартиати) и роби(плоти). Възпитанието е грижа на държавата и има доминираща роля. Добиват право за семейство и собствен живот след 36год.възраст – до тогава са войници. Когато се роди дете, комисия проверява здравословното му състояние и решава дали да се отглежда. Специално назначени от държавата лица – педеноми - събират децата на групи и край храмовете ги възпитават на гордост, храброст. След това възпитанието продължава на групи – агели – децата са на различна възраст, живеят и тренират заедно. Придобиват се умения да се говори лаконично – кратко и ясно. Уважение към законите. Жените в Спарта също учат. Получават физическа и военна подготовка, за да могат да раждат здрави деца и да могат да  поддържат реда.
  2. Възпитание в Атина – появява се училището като място за организирано обучение, посещавано от момчетата на Атина. Общественото управление е реална демокрация. Всеки свободен гражданин, през няколко години взема участие в управлението на полиса – граматическо училище – четене, писане, изучават се литература-поезия- Омир и Хезоит. Музическо – лира, арфа китара. Учели рисуване и скулптора. Съществували палестри - за гимнастика(петобой) и бойни изкуства. След това желаещите можели да посещават така наречения гимназион – граматика, риторика. По-късно в гимназионите се появяват аритметика,геометрия, физика, теглилни мерки. Появява се философия и право. Поддържа се идеята за хармонично развитие на човека. Всички младежи от 18-20год.задължително постъпват в по-горната училищна степен ефебията – казарма – умения за бой – 2години – 1год. в лагер, 2г.на границата. Момичетата учат в къщи.
    Организация и учебно съдържание в Древен Рим.
  3. Древен Рим – образованието може да се раздели на  3 периода:

  • 1 период – период на родов Рим – възпитанието е изцяло в семейството. Майката се грижи за децата, но щом пораснат бащата се заема с възпитанието на момчето. Независимо от стабилното семейно възпитание имало училища. Освен традиционното четене, писане и смятане, в тях са изучавани римските закони. За началните училища били установени 12таблици с изписани текстове които трябвало да се наизустят. Училищата са частна издръжка от родителите. За бъдещите политици били създадени специални школи с изучаване на тривиум – граматика, риторика и диалектика и квадривиум – граматика, астрономия.геометрия и музика.
  • 2 период – републикански период – завладяване на средиземноморието. Рим взаимства много от културата на елините. Възникват граматически школи. Първоначално са само гръцки, а след това латински граматически школи. Възпитатели са – кърмачката в ранна възраст, и педагога след това. Според съсловното разделяне има 2 вида училища – елементарни – за незнатните слоеве и граматически – за децата на привилегированите граждани. Училищата били частни срещу заплащане, имали достъп само богатите.
  • 3 период – имперски период – добиват окончателния си вид, съществуват масовите елементарни,училища(лудус-от17до12год.),четене,писане,история,география, литература(анекдоти, поезия) омирова одисея. Тези училища са държавни и учителите се назначават от императора или от местната власт. За писане се използват восъчни дъски и стилус(восъчен молив). Аритметиката присъства още от началното училище. Въведена е десетичната система, за пръв път в Европа се появява сметалото – абакус. Децата на заможните се обучават от частни учители и след това постъпват направо в граматически школи. Там те изучават гръцки и латински(говоримите езици в империята),етика и религия. Пишат се съчинения – основен метод в обучението. Водят се записки по лекциите на учителите. Контрол над всички училища се осъществявал от държавна училищна инспекция. Школа по риторика – в тях се обучавали бъдещите владетели и висши служители, 15-16годишни ,обучението е още 4-5г.обработка на гласа, декламация, подбор на думите, развитие на аргументите изучават се известни речи, сценично поведение. Ораторът е възпитателния идеал. Висши школи в Рим, Константинопол. Александрия.


Коментари