Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Експертната оценка като метод за емпирични дидактически изследвания


Експертната оценка като метод за емпирични дидактически изследвания
 Експертната оценка (рейтингът, методът на компетентните съдии) е разновидност на косвеното наблюдение, съчетано с анкетата. Чрез този метод изучаваните явления се оценяват от високо компетентни лица (експерти), които изразяват собствените си мнения и становища.      Предимството му в сравнение с прякото наблюдение е, че е много икономичен, осъществява се за сравнително кратко време. Докато с анкетата и беседата изследователят получава непосредствена информация за интересуващите го явления, с помощта на експертната оценка той изучава тези явления чрез субективните мнения на други лица. Голямо значение тук има правилният подбор на експертите - както тяхната компетентност, така и личностните им качества - аналитичност, широта, конструктивност на мисленето, самокритичност, отсъствие на склонност към конформизъм и др. На второ място, необходимо е да се разработи достатъчно точна и удобна система за оценяване и съответни скали, които да използуват експертите, за да се сведе до минимум субективизмът на техните становища. В редица случаи може да се използува рейтинг тест за оценяване както на изследваните лица, така и на самите експерти.
   Колективната генерация на идеи включва два етапа:
  •  първи - натрупване на идеи 
  •  втори - техния анализ и критична преценка. 
   И този метод не изключва опасността от конформистки решения. Чрез метода Делфи с помощта на анкета се събират независимите мнения на експертите по едни или други въпроси. Тези мнения се обобщават и отново се предлагат на експертите за доуточняване на становищата им. Макар че този метод е по-надежден в сравнение с разгледаните и той не гарантира абсолютна достоверност на идеите и прогнозите. Неговото използуване изисква високо квалифициран помощен персонал и е свързано със значителни разходи на време и средства.
   Една от разновидностите на експертната оценка е самооценката. Като израз на самосъзнанието самооценката оказва съществено влияние върху различните прояви на личността. Във взаимоотношения между учители и ученици в процеса на обучението самооценката на собствените качества на личността е тясно свързана с оценката на другите. А това дава своето отражение върху характера на тези взаимоотношения.
   Като разновидност на експертната оценка Ю.К.Бабански разглежда т.н. метод "педагогически консилиум", който се състои в колективното обсъждане и оценяване на учебните постижения и резултатите от възпитанието на учениците по определена програма и методика, разкриване на причините за възможните отклонения във формирането на едни или други техни личностни черти и прилагане на система от средства за преодоляване на установените недостатъци.

Коментари