Усвояване и трансфер на понятията в урока по литература

Изучаването, обобщаването и разпространяването на добрия педагогически опит

Изучаването, обобщаването и разпространяването на добрия педагогически опит
   Изучаването, обобщаването и разпространяването на добрия педагогически опит има голямо значение за теорията и практиката на обучението. Този опит е огромно и неоценимо съкровище, извор на нови идеи, на сполучливи методи и похвати за работа. Обект на изучаване може да бъде и масовият опит (за разкриване на основни, водещи тенденции), а също и отрицателният опит (за установяване на типичните недостатъци и грешки). Значението на изучаването и прилагането на добрия педагогически опит може да бъде правилно оценено на основата на връзката и единството между теорията и практиката. Осмислянето и обобщаването на педагогическата практика и опит водят до развитие на педагогическата теория, както и до усъвършенствуване на самата практика. 
   Изучаването и обобщаването на добрия опит предполагат неговото описване, при което се използуват наблюдението, беседата, анкетата, проучването на продуктите от дейността на учениците и други документи. Върху тази основа се осъществяват анализът на опита, разкриването на неговата същност, на типичните особености в дейността на учителя творец. Прилагането на добрия опит се извършва чрез различни теоретически и практически форми (доклади, статии, бюлетини, методически разработки, практикуми, шефство, школи за добър опит и пр.).
   Обикновено практиката се разглежда като източник, основа, критерий, определител и крайна цел на познанието. Както изтъква Б.М.Кедров, и в съвременните условия практиката изпълнява ролята на движеща сила на научно-техническия прогрес. Изменя се само формата на взаимодействие между науката и практиката. "До XX век практиката е вървяла напред и е водила науката след себе си, а сега тя върви след науката, като я тласка пред себе си. Тази тенденция е характерна и за съотношението между педагогическата наука и практика. Тя намира реален израз в опитната работа на учителите, която се характеризира с преднамерени изменения на учебно-възпитателния процес в съответствие с едни или други научно обосновани хипотези и тяхната проверка в практиката. Опитната работа се отличава със своята масовост - тя обхваща много по-голямо количество учители и ученици, отколкото експерименталната работа. Към експерименталното обучение се предявяват много по-високи изисквания, изпълнението на които осигурява достоверността на получените резултати: строго съблюдаване на всички предварително определени условия, щателно изучаване на действието на набелязаните фактори, осъществяване на задълбочен количествен и качествен анализ на данните и т.н. При опитното обучение голямото количество изследвани и възможността да се използуват статистически методи за обобщаване на резултатите компенсира недостатъчно дълбокия им анализ.
   За  разлика от опитното ,експерименталното обучение се характеризира с много по-диференцирана методика и разностранен анализ на резултатите.

Коментари